söndag 4 februari 2018

Blöjtårta

En kul present till nyföddas föräldrar är att göra en blöjtårta. Jag gjorde en för några år sedan till en kompis som fick tvillingar. Inte alls så svårt som jag trodde, så nu gjorde jag och dottern en till nya lilla kusinbarnet Saga. Så här gjorde vi:

Vi köpte ett stort paket med 88 st av Liberos blöjor storlek två (så att de kan få njuta lite av tårta innan det är dag att använda blöjorna). Libero används av många bebisföräldrar för de är lite vänligare mot känsliga bebisrumpor. Tyvärr var de ju inte helt vita som vi hade önskat... ser lite rörigt ut med mönster i olika färger, men inget att göra åt. Vi började med att ta ett stort kraftigt gummiband som jag höll ut och så satte Vendela i blöjorna omlott. Har sett på nätet att många rullar varje blöja för sig och sätter sen ihop dem. Det blir inte alls lika fint tycker jag, och dessutom blir det ju lite meckigt för föräldrarna när de ska använda blöjorna. Därför valde vi att sätta dem omlott istället. När vi hade tagit ca hälften av blöjorna, alltså ca 44 st, fixad vi till dem så att de satt lite tightare och att det såg jämnt och snyggt ut.





När vi kände oss klara satte vi en pappersrulle i mitten och knöt vi ett snöre runt och drog åt hårt. Pappersrullen är till för att tårtan ska bli stadig och rak.


Andra och tredje våningen gjorde vi på samma sätt, fast vi tog färre blöjor för att det skulle bli en mindre omkrets. 




När allt var klart rullade vi en blöja och stoppade ner i pappersröret så att det blev jämnt och snyggt:


Nästa steg blev att smycka tårtan med fina band. Egentligen inte alls min favoritfärg, men var ju tvungen att matcha färgen på blöjorna. Det blev lite diskussion mellan mig och dottern... Vi har inte riktigt samma smak... Till slut kunde vi enas i alla fall. Rekommenderar att köpa band med ståltråd i kanterna. Det blir mycket lättare att forma rosetterna. 


Överst ställde vi små tofflor. 





Och så cellofan och paketsnöre. Klart! Vi var mycket nöjda med resultatet, och tyckte att det här skulle vi kunna göra på beställning och sälja till andra :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar